Z
IX tysiąclecia p.n.e. pochodzą pierwsze ślady wytwarzania materiałów z lekko
wypalanej gliny (kultura Karim Szahir),
jednak wyrobów garncarskich zaczęto używać dopiero w VII tysiącleciu
p.n.e.
Początki VII tysiąclecia to także powstanie osad opierających się prawie
wyłącznie na uprawie roli i hodowli, takich jak Dżarmo w
północnym Iraku, Çatalhöyük w Anatolii,
późniejsze warstwy z Jerycha. Osiedla te rozwinęły się najpierw na płaskowyżach
i pośród gór, gdzie pierwotnie występowały dzikie odmiany uprawianych potem
roślin i udomowionych zwierząt.
Dopiero później stałe osady pojawiły się w
żyznych dolinach rzek: kultura Hassuna w Mezopotamii (początki
VI tysiąclecia p.n.e.), zastąpiona później przez kulturę Samarra (ok.
5500 lat p.n.e.), a następnie Halaf (koniec
VI tysiąclecia p.n.e.). Dwie ostatnie kultury przyczyniły się do ekspansji
wiedzy metalurgicznej (opartej
na wykorzystaniu miedzi), opanowanej w VI tysiącleciu p.n.e. na terenie
Anatolii (początki chalkolitu).
Kultura Hassuna: podczas badań
archeologicznych, na miejscu Tell Hassura znaleziono ceramikę oraz narzędzia świadczące o istnieniu rolnictwa. Spośród wielu znalezisk jest
gliniany posążek przypominający figurkę Bogini Matki z Çatalhöyük.
Kultura Samarra:
Polepszenie
warunków bytu dzięki udoskonaleniu rolnictwa w połowie VI tysiąclecia p.n.e.
przyczyniło się do rozwoju sztuki. Wśród znalezisk znajdowały się figurki
kobiet z oczami wypełnionymi bitumem oraz w kształcie kawy. Do głównych form naczyń
zaliczane są owalne półmiski, półkoliste misy oraz koliste dzbany. Ceramika
użytkowa malowana była na ciemnobrązowy odcień (wewnątrz i zewnątrz), na który
nanoszono jasne ornamenty geometryczne: pasy z krzyżykami, trójkąty, zygzaki,
romby czy prostokąty, meandry. Na talerzach umieszczano wizerunki ludzi i
zwierząt.
Przy
zdobieniu ceramiki stosowano motywy geometryczne, figuralne (po raz pierwszy w
dziejach Mezopotamii) bądź mieszane geometryczno-figuralne. Przykładem
malarstwa figuralnego jest ornament na jednym z talerzy. Przedstawia kompozycję
z czterech kobiet z rozpuszczonymi włosami i trzema palcami u rąk. Grupa
wizerunków ułożona jest na kształt swastyki,
otoczonej kręgiem ze skorpionów.
Źródło: http://www.sourcememory.net/veleda/?p=385 |
Prawdopodobnie
każda z kompozycji, umieszczonej na ceramice Samarra miała za zadanie
przekazanie określonej treści, lecz jest ona zbyt ulotna, aby można ją było
zinterpretować. Malowidła te świadczą o umiejętności wyrażania przez artystę
pojęć abstrakcyjnych
Kultura Halaf:
Ludność
kultury Halaf zamieszkiwała przeważnie duże umocnione osady. Pomieszczenia
mieszkalne budowano z suszonej cegły na
planie prostokątnym, choć na wschodnich obszarach spotykane są domostwa na
planie koła. Jedno z odkrytych pomieszczeń mieszkalnych posiadało przedsionek,
który przeznaczony był na warsztat garncarski. Znaleziono w nim piec i wyroby ceramiczne.
Obok warsztatu usytuowane było miejsce kultu. Wewnątrz znajdował się posążek Bogini Matki,
przed którą znaleziono figurkę klęczącego mężczyzny oraz misę z darami
wotywnymi. Na podstawie zaobserwowanego zwyczaju umieszczania przez
późniejszych władców Mezopotamii własnych podobizn przed posągami bóstw
przypuszcza się, że klęcząca figurka uosabiała uprzywilejowanego sługę bogini.
Źródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_Halaf |
Ceramika
najstarszych warstw kultury Halaf tworzona była bez użycia koła garncarskiego, ale była wypalana w
zamykanych piecach, w których możliwa była regulacja temperatury, i zdobiona
charakterystycznymi geometrycznymi lub w kształcie zwierząt, ludzi i ptaków
ornamentami w barwach czarnych bądź czerwono-pomarańczowych. Ceramika odkryta w
młodszych warstwach wykonywana była na kole garncarskim.
Ludność
kultury Halaf korzystała zarówno z narzędzi kamiennych, jak i miedzianych,
znany był ołów i
wóz kołowy, ciągnięty przez woły lub osły. Odnaleziono także wiele wisiorków
kamiennych, które najprawdopodobniej wykorzystywano jako pieczęcie. Taki
wniosek nasunął się po zbadaniu bryłek gliny z odciskami wisiorków i sznurków,
którymi wiązano wory i kosze. Znalezisko ponadto stanowiło dowód na pojawienie
się własności prywatnej.
Cieszę
się. Zbliżamy się do pierwszych cywilizacji.
Myślę,
że z każdym krokiem do przodu będzie łatwiej, chociażby z powodu większej dostępności
do wszelkich źródeł. No sama nie wiem. Zobaczymy.
Pozdrawiam
Beata
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz