niedziela, 10 lipca 2016

Podróż przez świat minerałów

To zaczynamy.
Podróż przez świat minerałów. 

Wiele lat już minęło od chwili, gdy po raz pierwszy zainteresowałam się minerałami. Gdy sięgnę dalej w pamięci, to za parę lat będzie pół wieku moich przygód z kamieniami wszelakimi. Zbierałam je już w dzieciństwie – o tym Wam już wspominałam. Zawsze w plecaku szkolnym miałam kamienie, kolorowe kwiatki, liście, szkiełka i inne znalezione skarby. Wszystko przechowywałam w starej walizce (o ile wcześniej mój tata, który uczył mnie porządku czegoś nie wyrzucił).

Długo zwlekałam z rozpoczęciem tego cyklu, ponieważ mam świadomość, że jest to temat woda. O ile sama charakterystyka powszechnie znanych minerałów może być dosyć zwięzła, o tyle już szersze spojrzenie na nie to temat który nie ma końca.

Minerały są z nami od samego naszego początku. Od początku też skradły nasze serca i umysły. Wabią nas swoim urokiem, swoją tajemnicą, tworząc przez lata rozmaite historie z udziałem własnym, często w roli głównej.  

W cyklu „Podróż przez świat minerałów” będę starała się pokazać je Wam z różnych stron. Omówię ich budowę, miejsca wydobywania, ciekawe historie nimi związane, ze szczególnym uwzględnieniem tych minerałów, których używam w swojej pracy i które możecie u mnie zobaczyć.



Zaopatrzona w plecak, kilof, mapę, książki i wiele innych potrzebnych narzędzi rozpoczynam tę magiczne podróż:
„Skorupa ziemska zbudowana jest z różnych skał, a one – z minerałów.
Minerały zazwyczaj składają się z wielu pierwiastków chemicznych, ale są też i takie, które występują w postaci rodzimej, jak na przykład miedź, złoto, siarka i węgiel (diament i grafit).
Jednym z najczęściej występujących minerałów jest kwarc. Jego wzór chemiczny SiO2, oznacza że składa się z krzemu i tlenu.

W przyrodzie występuje około 3000 znanych minerałów (i kilka tysięcy ich odmian) , będących związkami 92 pierwiastków chemicznych, od wodoru do uranu. Tylko niewiele z nich (40 do 50) pojawia się naprawdę często. Należą do nich: kwarc, skaleń, mika, pirokseny, amfibole i oliwin, które wraz z kilkoma innymi są głównymi składnikami skał tworzących skorupę ziemską. Z tego powodu nazywane są minerałami skałotwórczymi[1].

Przejdźmy zatem do systematyki minerałów.
Systematyka minerałów opiera się zasadniczo na ich składzie chemicznym oraz symetrii siatki krystalicznej.
Do pierwszej klasy należą minerały o najprostszej budowie chemicznej, składające się z jednego pierwiastka chemicznego. Inne klasy obejmują minerały o bardziej złożonym składzie. Wyróżnia się dziewięć klas minerałów, skupiających różne gatunki:

I.                 Pierwiastki rodzime
II.               Siarczki (oraz selenki, tellurki, arsenki, antymonki i bizmutki)
III.             Halogenki
IV.            Tlenki i wodorotlenki
V.              Węglany, azotany, borany
VI.            Siarczany, molibdeniany, chromiany, wolframiany
VII.          Fosforany, arseniany, wanadany
VIII.        Krzemiany
IX.            Związki organiczne[1]


No tak, a gdzie tu znajdę swoje ulubione kamienie: agat, ametyst, fluoryt, amazonit i inne.
O tym dowiemy się w kolejnych postach.

Tymczasem pozdrawiam
Beata



[1]  Źródło: Minerały i kamienie szlachetne. Podręczny leksykon przyrodniczy. Z niemieckiego przełożyła Małgorzata Frączak. Świat Książki, Warszawa 2004).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz