poniedziałek, 4 lipca 2016

Chaber, białasy, głowacz, jasieniec, kardy, kwiatek wołoszek, macoszka, modrak, modrzeńczyk, samosiejka, wasilek, wawer, chaber bławatek

Kwiaty posiadają od tysiącleci symboliczne znaczenie. Mową kwiatów można wyrazić wszystko to co chcielibyśmy powiedzieć bliskiej osobie.
Jeśli chcesz powiedzieć: "Nie mam śmiałości, by wyznać Ci uczucie" - wybierz chabry.



Chaber - rodzaj roślin z rodziny astrowatych (AsteraceaeDum.), liczący 450-550 gatunków, rosnących głównie w Europie i na obszarze śródziemnomorskim, kilka gatunków pochodzi z Azji, Australii i Ameryki Północnej. Nazwa rodzaju pochodzi od Hipokratesa, który twierdził, że roślinę (Centaurea cyanus) wskazał Grekom centaur Chiron, wychowawca wielu herosów mitologii greckiej. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Chaber
Niektóre gatunki mają własności lecznicze (np. chaber bławatek), niektóre są uprawiane jako rośliny ozdobne.

Chabry bławatki znane są również pod nazwą ludową: białasy, głowacz, jasieniec, kardy, kwiatek wołoszek, macoszka, modrak, modrzeńczyk, samosiejka, wasilek, wawer.

Chaber bławatek ma szerokie zastosowanie w lecznictwie, kosmetologii, florystyce, dawniej stosowany jako barwnik. W czasach, gdy nieznane były sztuczne barwniki, z płatków brzeżnych bławatka wytwarzano niebieską farbę w połączeniu z ałunem, która doskonale barwiła wełnę. Sam sok barwi papier i przetwory spożywcze na niebiesko. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Chaber_b%C5%82awatek
Płatki są jadalne, więc spokojnie można wykorzystać bławatek do barwienie wyrobów cukierniczych.
W kosmetologii używany przy łupieżu i grzybicy skóry, ale nie tylko.


Na blogu: http://w-ogrodzie-pieknosci.blogspot.com/ znalazłam kolejne zastosowanie bławatka:
Chaber bławatek to nie tylko pospolity zbożowy chwast. To również remedium na zmęczoną, pozbawioną blasku i zanieczyszczoną skórę. Koi spuchnięte oczy. Zamyka rozszerzone pory, działa antybakteryjnie, łagodzi trądzik, przywraca równomierny koloryt skórze. Właściwości mają tylko zewnętrzne płatki, które należy wyskubać z koszyczka. Suszymy je góra 2 dni w ciepłym, ale zacienionym miejscu - na słońcu płatki wyblakną, tracąc dobroczynne antocyjany. Przechowujemy je szczelnie zamknięte, w słojach z ciemnego szkła lub papierowych torbach. Z tego samego względu nie zbieramy kwiatów wyblakłych, najlepsze są te w odcieniach żywo niebieskich, nie w pełni rozwinięte.
Można z niego zrobić tonik – zajrzyjcie na stronę: http://w-ogrodzie-pieknosci.blogspot.com/2016/06/1-co-czerwiec-skrywa-w-kwiecistych.html, autorka podaje przepis.


 We florystyce ślubnej chabry wykorzystywane są głównie na ślubach i weselach w stylu rustykalnym. Idealnie nadają się do wianków - ich długie łodygi, pozwalają zapleść misterne konstrukcje. W bukietach ślubnych najlepiej prezentują się w pojedynkę lub w towarzystwie innych polnych kwiatów np. rumianków. Stosowane są także w białych bukietach z róży gałązkowej, eustomy czy goździków do przełamania kolorystyki. Nam osobiście najbardziej podobają się chabry w towarzystwie anemonów w białym i niebieskim kolorze – pisze autorka strony: http://slub.wieszjak.polki.pl/chabry-na-slub,florystyka-slubna-artykul,10412874.html, gdzie zobaczyłam przecudnej urody wianek z chabrów.

O zastosowaniu chabra w ziołolecznictwie przeczytacie na stronie dr Różańskiego: http://rozanski.li/726/flos-cyani-kwiat-blawatka/. W komentarzu do artykułu przeczytałam: „…Nade wszystko czytelnikom pana Różańskiego, którzy spędzają godziny przy monitorach swoich komputerów i czytają jego fascynujące artykuły (nadwyrężając po nocy swoje oczęta), rekomendowałbym okłady na oczy opisane przez autora blogu.” – to komentarz do mnie. Jestem zafascynowana artykułami dr Różańskiego i coraz bardziej mam ochotę na poważne zajęcie się ziołolecznictwem - kiedyś. Zajrzyjcie tam koniecznie.

Zbiór i suszenie: kwiat zbierać w słoneczny dzień, rano, po obeschnięciu rosy. Zbiera się płatki, wyrywając je z koszyczka. Zebrane kwiaty należy suszyć bardzo szybko w zacienionym i silnym przewiewie, aby nie zblakły, gdyż wówczas tracą własności lecznicze. Susz szczelnie zamknąć i przechowywać w ciemności.

Wiele można byłoby pisać o tym pięknym, polskim kwiatku. Przeczytałam gdzieś, że był onegdaj wskaźnikiem wysokich plonów zbóż. Im więcej chabra na polu, tym ładniejsze zboże.

U mnie chabry znajdziecie w postaci szklanych wisiorków. Kilka z nich zasuszyłam i zamknęłam w szkle na zawsze. Zobaczcie tutaj: http://acoyajewellery.pl/kategoria/szklane-wisiory
Mam nadzieje, że tym artykułem wzbudziłam Wasze zainteresowanie chabrem.
Tymczasem pozdrawiam

Beata

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz